Piran - Ljubljana

Så var det dags att lämna Piran och åka mot Ljubljana. Selma var såååå trött och jag förklarade för henne att hon kunde sova några timmar i bilen om hon ville!


Stannade till för en kisspaus och tänkte att sämre ställen i världen finns det att stanna till på...!


Det finns så många vackra byggnader som står till synes öde...! Tänk om jag kunde rädda dem alla!


Ljubljana är staden för de som älskar drakar! Här finns det avbildat drakar på ALLT och sägs ha sitt ursprung från legenden om Jason och Argonauterna. Men mer troligt är det nog från kristendomens drakdräpande helgon Sankt Göran.
Det sitter 4 drakar i vardera hörnet på Zmajski Most drakbron.





Vi kom fram till Ljubljana ganska så tidigt och även här var det minst 35 grader varmt. Jag var trött och även om jag var förväntansfull, kände jag redan att humöret sviktade en aning. Vi tänkte äta lite lunch och ta en tur på staden innan vi tog oss tillbaka till vårt boende så att vi kunde få checka in.


Säga vad man vill om Ljubljana, men jag uppskattade all den grönska som fanns. Ljubljana är också väldigt känd för att vara en så kallad grön stad, inte bara att det är mycket grönska - utan för att det är väldigt rent och snyggt!


Byggnaden på andra sidan hushåller en uppsjö restauranger, barer och caféer. 


Vi slog oss ner på en restaurang och förutom en välbehövlig kall öl, behövde jag även stilla mitt koffeinbegär med en cappucino. Jag vet att dricka detta egentligen gör mig så himla uppsvällt runt magen, men svart kaffe utomlands brukar verkligen inte vara gott...!


Denna märkliga "asiatiska sallad" var inte det godaste jag ätit denna resan, men jag skulle inte behöva oroa mig! Kvällen skulle bjuda på något som föll under kategorin besvikelse! 


Love lock Bridge eller Mesarski Most. Undrar hur många av dessa som fortfarande har en relation...? Personligen skulle jag aldrig våga då jag tror att det jinxar :)


Fransiscan curch of the Annuciation samt det ständigt lokala regnet på torget! Så jävla guld varma dagar som dessa. Selma hade en hatkärlek till detta, men nog rätt skönt att svalka tassarna i vattnet!


I Ljubljana finns Tromostovje eller the triple bridge, som är precis det namnet antyder. Från början hade det varit en bro, men då den inte hade räckt till så byggde de två till vid sidan om.
Mittenbron med utsikt rakt upp mot Ljubljanski grad - Ljubljana castle.



Med slottet i ryggen ser man istället de tre broarna, kyrkan och Prešernov torget.


Längs den stora shopping och restauranggatan ligger denna fontän som kallas Robbov vodnjak. Det är faktiskt en kopia då originalet inte tålde cäder och vind, så de plockade in den på muséet.


Denna fantastiska mjölkomat finns i denna stad! Har sedan jag först fick lära mig om den velat resta, men så blev aldrig fallet tyvärr. En himla kul grej ändå! :)


Så tillslut var klockan såpass mycket att vi kunde få ta oss till vårt boende Studio Metelkova! Vi behövde inte träffa en endaste människa utan fick bara en kod skickad till oss så vi kunde ta oss in och sedan fanns där en nyckel vi kunde använda. Vårt boende låg i denna byggnad men jag var nog helt oförberedd på att det skulle vara som det var!


Jag trodde detta var entrén in till en reception eller en trappuppgång men icke! Det är - in fact- entrén in till självaste rummet! Jepp, man kliver igenom dörren och rakt in i sovrum/kök/matsal :)


Så man klev in, och visst man kanske inte kunde se ut, men det blev ett rätt sjysst ljusinsläpp ändå!


Så vände man sig om och fick en överblick av hela boendet :) Ljust och fräscht var det!


Badrummet var också helt okej, så fanns egentligen inget att klaga på egentligen förutom att det luktade lite avlopp först, men det försvann snart.


Ett stort kök och tillgång till tvättmaskin! Synd att vi redan handtvättat allt i Piran :)


Bekväm säng, vsd mer kan man begära?


Selma klagade i vart fall inte! Hon var redan klar att ta kvällen! :)


Men vi var tvungna att ta oss till matbutiken för att handla på oss förnödenheter. På vägen dit började en kvinna att ropa på oss och jag undrade vad vi nu gjort för galet när hon kom emot oss. Det visade sig bara att hon var en stor vinthundsentusiast och blev så himla glad av att se Selma, så hon ville bara få möjligheten att få gosa lite och snacka lite skit! :) Jag och Selma lade oss i parken utanför butiken och bara chillade med människor runtomkring som gjorde samma sak. En lugn stund med min favorittjej! <3


Väl tillbaka till boendet passade Selma på att sova lite till. Ni kan inte förstå vad jobbigt det är att vara en kringresande vovve!


På kvällen blev jag dock för överväldigad. Det var så sjukt mycket folk och så jäkla mycket ljud och vi hittade inte heller något vettigt ställe att slå oss ned på med Selma - också att dessutom hitta en dylikt ställe där det inte spelades hög musik! Jag byggde upp en sån sjukt ångest och första kvällen i Ljubljana kändes bara hemsk. Detta med diagnoser och kontusionssyndrom blev väldigt tydligt denna kväll vad lite man faktiskt klarar av... Har nu funderat på att skaffa såna speciella öronproppar i hopp om att mildra ljudstimulin när vi reser till större städer (eller för den delen, när man är ute hemmavid också!). 


Enda stället där det var lugnare och där vi kunde slå oss ner med Selma var en vegansk restaurang. Beställde in jordgubbslemonad som jag alltid får för mig ska vara så gott och jag blir alltid besviken! Varför lär jag mig aldrig??


Beställde in någon vegansk pasta med champinjonsås som inte heller den var någon höjdare. Jag idiotförklarade min man som beställde in korvar och blev besviken när det inte var kött - det stod inget om att det inte var kött! Jag kollade på honom, menar du allvar?! Detta är en VEGANSK restaurang! :D


Inte bara vi som hade hund som flydde undan till detta lite lugnare ställe. Däremot upplevde jag att det inte fanns samma hundvakt här. Såg flera som lät sina arga småhundar få flyga på hundar de mötte utan att de brydde sig de minsta och många som undrade vad fan som hände?! Något som däremot var riktigt bra här var att de hade vattenfontäner med skålar till hundarna utplacerade lite överallt i staden! Och vattnet var jättegott här!


Funderar på om jag inte ska ta med detta modet till Sverige. FANTASTISKT snyggt!


När vi kommit ifrån alla människor, det blev svalare ute och man fått i sig lite mat så kändes det lite bättre. Men var helt slut efter all ångest, så att få komma tillbaka till boendet och krypa ner i sängen var helt underbart! Hoppades att nästkommande dag skulle bli bättre...















Kommentera här: