Fuerteventura 2018

Jag börjar denna delen av bloggen med en gammal resa. Ha tålamod med mig när det kommer till dåliga bilder, suddiga minnen & det faktum att jag inte vet hur jag ska lägga upp detta än. Internet är ju fullproppat av reseguider & liknande, så varför skulle folk ens bli sålda på något jag skriver här? Ja, vi får väl se... Tips & idéer mottages tacksamt för att kunna utveckla det hela.

Så innan Fuerteventura så hade mitt resande varit hyfsat sparsamt. Förutom sedvanliga Norge, Finland & Danmark så var min första vistelse utomlands otroligt vackra Schweiz som jag är djupt förälskad i. Nästa kärlek blev Italien med besök på Sardinien, rund Lago Di Garda, Venedig  & Rom. Sen blev det alltså Fuerteventura.
Fuerteventura ligger som många vet i Atlanten & är den näst största av Kanarieöarna. En vulkanö med ett kargt, ganska tråkigt landskap men med fantastiska sandstränder som många surfare gärna söker sig till. Fuerteventura betyder något i stil med stark vind, då det tydligen ska vara känt för att alltid blåsa där. Jag kan dock inte minnas att detta skulle vara ett särskilt utmärkande drag alls! Men såg att många stränder hade aktiviteter som vind- & kite surfning. Fuerte betyder stark & viento betyder vind.
Vi bokade vår resa via Tui & flög med SAS till Fuerteventura Airport.
(Foto : privat)
(Foto: privat)
Jag minns att jag reagerade på den behagliga värmen, graderna låg mellan 20-25 när vi var där i mars (?) & klev av planet. Inte ett moln på himlen. Sen väntade en 45 min lång transfer till vårt hotell som låg i Corralejo. På den tiden hann man se sand, sand mera sand & samhällen med hotell där vi släppte av folk längs vägen. Ärligt talat så hade jag verkligen inga förväntningar. Hade inte kollat upp särskilt mycket alls om ön, utan mest googlat bilder. Inser att mitt resande har utvecklats betydligt, speciellt efter sommarens öluff i Grekland.
Tillslut kom vi fram till vårt hotell Labranda Bahia de Lobos (vars namn säkert har att göra med ön Isla de Lobos som man ser nere från stranden).
Hotellet var ljust & fräscht. Kändes rent & hade jättetrevlig personal! Det låg ganska centralt med 500 m. ner till stranden, 300 m. ner till centrum & 100 m. till shopping. Nära till massa restauranger, caféer, barer & allt man kan tänka sig :) Rummen var stora & välstädade & vårt var med en terrass, avskärmad från grannarna & vette mot baksidan där det förvisso fanns en gångväg från de andra hotellhusen, men där få passerade. Vi hade all inclusive. Öl & vin på tappkran eller bara hämta i baren vid poolen. Maten var god, även om det kunde vara lite trångt vid middagen. Dock valde vi att käka ute en av kvällarna.
En av dagarna när det var lite molnigare valde vi att vandra längs en av vandringslederna. Vi vandrade från Corralejo upp till en by som heter Lajares. Där stannade vi för en lättare lunch & en iskall öl, sen tog vi bussen tillbaka till hotellet.
(Foto: Google maps)
Som ni ser är ju grönskan inte direkt överflödig, då landskapet går mer i hundra nyanser av brunt! Men ibland stöter man på något vackert i allt det trista. Och man uppskattar det på ett helt annat vis :)

(Foto: privat)
Ekorrar stötte vi på massor när vi kom uppöver. De hoppades på att man skulle ha något smaskigt men vi hade bara vatten. Och denna vandringen lärde vi oss också att man kan aldrig ha med sig för mycket vatten & mellanmål kan rädda liv, om ingen annans så den du vandrar med när ditt blodsocker går ner såpass att du vill mörda någon! :D
En annan dag hyrde vi en kalsongblå Twingo på Auto Hernandez. Rimliga priser & bra service. Vi åkte en sväng "runt ön", söderöver där det faktiskt är lite grönare & där de anlagt en (djur?)park som vi passerade utanför. Tog en lättare lunch i en ort som om möjligt var ännu mer turistig än Corralejo. Här brister ju minnet vad gäller ortsnamn och liknande.
På skoj stannade vi & besökte ett saltmuseum på vägen. Salt på spanska = sal. Lätt att komma ihåg! Då själva muséet kanske inte var de mest välspenderade 100 spännen i mitt liv, så var det ändå lite kul att vara ute & kika på hur de framställde saltet & vi köpte faktiskt med oss havssalt hem :)

Men ön var magisk på sitt sätt. Vandrade på fantastiska stränder, klättrade upp på toppar där det kändes som vi kunde se hela ön! Vi vandrade förbi massor av hotellskelett, tvättade ur sår med nässpray, partajade ute i byn & hade överlag en riktigt bra resa!
Hotellet skulle jag rekommendera barnfamiljer. Vandringen är kanske inte lika storslagen som de vi gjorde på Grekland, men det var hyfsat lättvandrat. God mat & tyckte nog folket var trevligare här än spanjorerna på fastlandet.
Men tillslut måste man ju hem till vardag & snöslask.
TUI's all inclusive resa till Fuerteventura & Corralejo, hotell Labranda Bahia de Lobos är prisvärt, rekommenderar som sagt till familjer & vill minnas att det kanske var lite halvdyrt ändå, men sånt kan ju ha ändrats sen dess.